ניווט באתר > דף הבית>

קיצורי דרך בחברה עירונית לתרבות אשדוד

זמן קולנוע במונארט

 

זמן קולנוע במונארט

באבא ג'ון - Baba Joon

זוכה פרס הסרט הטוב ביותר לשנת 2015
נציג ישראל לאוסקר האמריקאי בקטגורית הסרט הזר הטוב ביותר
זוכה פרס אופיר בקטגוריות: צילום, מוסיקה, עיצוב וליהוק הטובים ביותר.

מונארט מרכז תרבות
שלישי, 18.12.18 בשעה 11:00


תקציר:

יצחק מנהל את המשק המשפחתי, לול תרנגולי הודו שהקים אביו כשהיגרו מאיראן לישראל. כשבנו מוטי מגיע לגיל 13, יצחק מלמדו את העבודה, כדי שימשיך את מסורת המשפחה.
אולם מוטי מסרב לעבוד בלול. אהבתו הגדולה היא שיפוץ גרוטאות והחזרתן לחיים.
אימו שרה מנסה לפשר ביניהם, אך מנגד סבו, דוחק ביצחק לחנך את בנו ביד קשה.
יצחק רואה בסירובו של מוטי מרידה בו, ועל אף אהבתו הגדולה לבנו, הוא כופה עליו את עבודת המשק.
הגעתו של הדוד מאמריקה תגרום לשרשרת אירועים שתטלטל את המשפחה, ותוביל להתנגשות הבלתי נמנעת.

שם הסרט, באבא ג'ון, הוא כינוי חיבה הדומה לאבא'לה, ומקובל בדיבור בין הגברים במשפחה המסורתית האיראנית.

"בּאבּא ג'וּן" מצייר את מאבקו של כל אדם בצומת המפגישה את המורשת ואת חירות הפרט ועוסק בקושי לגשר על פער הדורות; מבט מפוכח וגלוי על מיקרוקוסמוס פטריארכאלי המנסה לשמר "הסדר הישן", בעולם שהולך ומשתנה; ובעיקר, זהו סיפור על חופש ועל עצמאות אישית, בסביבה משפחתית וחברתית שלא נותנת להם מקום.

"בּאבּא ג'וּן" מעלה שאלות על שמירת מסורת בתנאי הגירה, ועל המכשול שהיא שמה בפני עצמאות אישית ; על כבוד האב מול משפחתו ומול "השבט" שלו ; ועל הקושי להמשיך לכבד ולאהוב בעיצומו של הקונפליקט שבין הדורות.

באבא ג'ון – דבר הבמאי יובל דלשד

משפחתי עזבה את שיראז היפה ועלתה לישראל, משאירה מאחור נכסים, עסקים ותרבות מפוארת והגיעה למקום חדש, כפר נידח בדרום ישראל, בו ניסתה לבנות חיים וזהות חדשים.
אנו, הדור החדש נולדו לזהות החדשה, אולם הורינו המשיכו להאחז בעברם.
הדור המהגר הנאחז בכל כוחו במוכר - בתרבות ובמסורת הפרסית, רוצה באופן טבעי להעביר את הקודים של תרבותו לדור החדש. אולם הצעירים המחפשים דרך חדשה מתנגדים לקבל עליהם את המסורת הפרסית, הנראת בעניהם מיושנת.
התנגדות זו מערערת לדור המהגר את הבסיס ממנו באו ומייצרת קונפליקטים משפחתיים רבים.

בקונפליקט זה עוסק בסרט באבא ג׳ון.

קונפליקטים בין אב לבנו מתרחשים בכל ארץ בעולם, בכל מקצוע, בעיר, בכפר ובכל תרבות פטריארכלית בה הסמכויות מרוכזות בידיהם של הגברים, המעבירים את השלטון ביניהם.
הרצון של כל הורה לדאוג לעתיד ילדיו ולגונן עליהם קרוב אליו, הוא טבעי, ובו בזמן מתנגש ברצון החזק של כל צעיר לחפש את דרכו שלו, לפעמים הרחק מהוריו.
במקרה קיצוני בו ההורה מתעקש לבלום רצון זה, הוא ימצא עצמו לרוב מפספס את מטרתו, ומרחיק את ילדיו ממנו.

באבא ג'ון הוא סרט על הזכות של כל אחד מאיתנו לבחירה חופשית.


יובל דלשד – תסריט ובימוי

"בּאבּא ג'וּן" הוא סרט הבכורה של יובל דלשד (תסריט ובימוי), ישראלי ובעצמו בן למשפחה יוצאת איראן. יובל עובד בתעשיית הקולנוע החל משנת 1994 - כבמאי, תסריטאי עורך ומפיק של סרטים דוקומנטאריים, סדרות טלוויזיה ופרסומות.
בין הסרטים שביים: "דרישת שלום מהמלחמה" – דוקומנטארי, "התא המשפחתי" – דוקומנטארי, "הקרב על הנפש" – דוקומנטארי (זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים היהודי בשיקאגו).  

על השחקנים

נביד נגהבאן (יצחק) – נולד וגדל באיראן. תשוקתו למשחק הובילה אותו ללימודי תיאטרון בגרמניה ומשם עבר להוליווד, בה הפך לכוכב קולנוע וטלוויזיה מבוקש. בין הסרטים והסדרות בהם שיחק: סרטו של קלינט איסטווד "צלף אמריקאי", סרטו של סיירוס נוואסטה, "סוראיה M", סרטו של ג'ונתן קסלמן " Jimmy Vestvood: Amerikan Hero, סרטו של פרד שפיסי "מילים ותמונות", ו"בסדרה זוכת האמי "הומלנד", בתפקיד אבו נאזיר. כמו כן שיחק נביד נגהבאן בסדרות: "המנטליסט" "24", "מחשבות פליליות", "הבית הלבן", "חוק וסדר" "וויפ", "CSI" ועוד.

אשר אברהמי (מוטי) – זהו תפקידו הראשי הראשון של הנער בן ה-14 שלא למד משחק מעולם. אשר התגלה לאחר אודישנים נרחבים ברחבי הארץ במושב זרחיה שבדרום. המושב בו גדל גם במאי ותסריטאי הסרט יובל דלשד.

וויז (אליוט) ספאבי (שרה) – שחקנית תיאטרון וקולנוע בריטית ממוצא איראני. בין היתר שיחקה בסרטו של מייק לי "חופשייה ומאושרת" ובסדרות הטלוויזיה "איסטאנדרס"
ו- "Doctors".

דויד (פריבורז) דיאן (דריוש) – נולד וגדל באיראן. בנעוריו עבר לארצות הברית, שם גדל וסיים את לימודיו באוניברסיטת מיסורי קולומביה. לאחר מכן עבר להוליווד שם הפך לשחקן קולנוע, טלוויזיה וסטנדאפיסט מבוקש. בין הסרטים בהם שיחק סרטו של סיירוס נוואסטה, "סוראיה M", בסרטם של אוון גולדברג וסת' ריגן "הראיון", ובסדרות הטלוויזיה: "הומלנד", "העשב של השכן", "NCIS" ועוד.

רפאל (פאראג') אליאסי – (באבא) – איננו שחקן מקצועי. זהו תפקידו הראשון של אליאסי שהיגר בצעירותו מאיראן לישראל. אף הוא חי היום במושב זרחיה שבדרום.

כרטיסים: מונארט מרכז תרבות 088545130/1

 

תמונת אווירה לזמן קולנוע במונארט